3. novembrový týždeň v rámci Európskeho boja proti drogám bol aj
v našej škole zameraný (síce v skrátenej, ale v o to intenzívnejšej
forme) na závislosti, prevenciu či zvýšenie povedomia o legálnych a
nelegálnych drogách. Všetci žiaci školy sa v rámci jednotlivých
predmetov venovali tejto tematike zážitkovým učením: cez videá, rolové
hry, skupinové práce, projekty, súťaže, piesne, pojmové mapy… Každý
deň tak vzrastalo povedomie o rôznych druhoch závislostí a rozvíjalo sa
ich kritické myslenie, prečo sa rozhodnúť pre zdravý život a „nevybrať
si drogu“.
V rámci Roka dobrých správ podľa rovnomennej knižky slovenského autora
Martina Smatanu sa v našej galérii školy ocitla aj postava Huga Repáňa.
Preto „čerešničkou na torte“ bolo stretnutie s ním, autorom myšlienky
recyklácie ohorkov, z ktorých boli už postavené prvé metre diaľnice na
Slovensku. Pomocou obrázkov sme sa od neho mimo iného dozvedeli:
ako si ako stredoškolák začal všímať množstvo ohorkov vyhodených
v prírode,
že ohorky si s jedlom môžu pomýliť zvieratá,
riziká ohorkov pre pôdu, podzemnú vodu, živočíchy, rastliny a
samozrejme človeka, škodlivé sú hlavne keď na ne prší-
škodliviny odtečú
naznačil deťom, že ak chcú pomôcť môžu doma, u starých rodičov
príp. počas návštev rozprávať o škodlivosti ohorkov v prírode,
o možnosti ich zbierania, spracovania v jeho firme, výrobe asfaltu a
šetrenia stromov,
“ukázal” svoje stroje, vysvetlil čo sa deje s vyzbieranými ohorkami
v jeho firme (triedenie, sušenie, stlačenie do granúl, granule idú do
asfaltu),
dozvedeli sme sa o tom, že kvôli mladému veku hľadal ťažko partnerov
k sebe, že ohorky chodil zbierať do Zvolena, lebo v Žiari nad Hronom sa
hanbil. Potreboval ich kvôli testovaniu v Nemecku veľa, tak
zbieral často,
že cieľom jeho aktivít je, aby ľudia nefajčili,
dôležitosť rozprávania, byt informovaný a informovať,
jeho smetné nádoby sú vyrobené veľmi kvalitne, zabezbečené voči
krádeži a vandalizmu..
Zároveň sme ale neostali pri slovách. vyvrcholením všetkých aktivít,
týkajúcich sa závislostí, bola streda – upriamená na fajčenie. S ňou
súvisela nielen návšteva Huga Repáňa v našej škole, ale finálnym bol
zber odpadkov, zameraný práve na očistenie jednotlivých miest mesta
Ružomberok od ohorkov. A bolo že ich hodne a hojne a my môžeme povedať,
že sme malým dielom – vážil cca 5,2 kg – pomohli prírode odbremeniť
15 rokov rozkladania tohto odpadu v Černovej, Čutkove, na sídlisku Klačno,
pred Tescom či v centre mesta Ružomberok.
A tak, nech Kiplingov citát, že "slová sú najsilnejšou drogou
ľudstva“ naberú na odvahe všetkých ľudí
namiesto závislostí od vecí pestovať si závislosti od dobrých a
láskavých slov, ktoré si vzájomne môžeme adresovať neustále,
nonstop…
HUV a SJL 7 populárna pieseň Peter Nagy - Nikdy nezber drogu
HUV a SJL 7 populárna pieseň Peter Nagy - Nikdy nezber drogu
HUV a SJL 7 populárna pieseň Peter Nagy - Nikdy nezber drogu
HUV a SJL 7 populárna pieseň Peter Nagy - Nikdy nezber drogu
2.roč.:Aké závislosti poznám? S ktorými sa stretávam? Ako sa pri nich cítim?
2.roč.: Viem závislosti pomenovať?
1.B Dokážeš odolať????
1.B Koľko sme toho dnes mali ???
1. B Mňam, to chutí....
1.B Viacerí sme neodolali....
Aj cukor vyvoláva závislosť !!!
1.B: učíme sa stále viac závislostiam odolať
3. roč.: K tomuto mám blízko.
3. roč.: K tomuto mám blízko.
3. roč.: Ovce majú krídla. Nemajú! Never všetkému, nezapájaj sa do rôznych výziev!
2.roč.: Čo robiť, aby som nebol závislý? Napríklad chodiť na prechádzky do lesa, hrať futbal či basketbal, chodiť von s kamarátmi, lyžovať…
2.roč.: Čo môže robiť Dodo, aby nebol závislý od počítača, tabletu či mobilu?
5. roč.: Netolizmus - online závislosť
5. roč.: Tvorba odpovedí po ponúknutí cigaretou
5. roč.: Netolizmus - aktivita
5. roč.: Lepíme informácie o netolizme po škole, aby aj iní žiaci vedeli ...
1.A ovce
1.A: sladkosti a ovocie
1.A:Čo vieme o závislosti
1.A: Závislosť: Fajčenie
7. roč. Koľko ušetríme, keď nefajčíme?
7. roč. Koľko ušetríme, keď nefajčíme?
7. roč. - sídlisko Klačno je plné ohorkov
7. roč. - sídlisko Klačno je plné ohorkov
7. roč. - sídlisko Klačno je plné ohorkov
3. roč.: Čomu sa vyhýbať?
3. roč: Vyhľadávanie obrázkov k textu
3. roč.: Ako je to s množstvom cukrom v džúsoch?
3. roč.: V ktorej ochutenej minerálke je cukru najviac?
3. roč: Zoradenie ľadových čajov podľa množstva cukru v nich
Tretiaci splnili svoju výzvu a Hugovi Repáňovi odovzdali viac ako 1 000 ohorkov.
5 kg cigaretových ohorkov (z rôznych kútov Ružomberka) určite skončí v asfalte.
7. roč - Drogy: história a súčasnosť
7. roč - Drogy: história a súčasnosť
7. roč - Drogy: história a súčasnosť
7. roč - Drogy: história a súčasnosť
9.r.:hľadáme kľúčové slová do pojmovej mapy
9.r.:A z kľúčových slov rastie pojmová mapa
9.roč. : druhy, účinky, dôsledky
2.+3.: S hosťom vo víre rozhovoru
2.+3.: beseda s Hugom Repáňom
2.: skúmame ohorky
2.: skúmame ohorky zblízka
2.: ani nemusíme hľadať, ohorky sa samé pýtajú vyzbierať ich
3: darček pre Huga Repáňa
3.: autogramiáda- každý sa chce pod svoje dielo v kalendári podpísať
3.: aj ja chcem svoj podpis v kalendári pri mojej kresbe
2.+3.: veľa veľa otázok sme zo seba potili
2.+3.: kto vyhral tento kvíz o závislostiach? Zistite :)
3. Veľa sme sa pýtali, veľa sme sa dozvedeli
3.: hugove autentické pocity z darčeka- kalendára naplneného detskými predstavami o tom, ako vyzerá
3.: Hugo sa hľadá v našej galérii Rok dobrých správ
5.: a takto sme si zaznamenávali odpovede respondentov
8.: naša osveta začína ihneď v autobuse
8.: naša osveta začína ihneď v autobuse
8.: ohorok ku ohorku- čistíme si centrum
8.: ohorkové “centrum” identifikované
8: takto vyzerá stretnutie s Hugom, o ktorom sme doteraz iba počuli:)
8: aj my prikladáme ohorkový prídel
Ohorkový Podarúnok pre Huga Repáňa vážil 5,2 kg!!!
3: toto sme bzerali a sušili dodnes- aj to riadne smrdelo:)
3.:Hugo sa vidí v našom príspevku v rámci galérie Roku dobrých správ
Všetci s ním chceme foto
Hugo sa predstavuje:)
3.:takto to vyzerá, keď sa ohorky dostanú do tela živočíchov…
4. roč.: Čo vieme alebo čo si myslíme o závislostiach na mobiloch...sme písali na plagát
4. roč.: Hra priateľ - nepriateľ
1.B Škodlivosť fajčenia
1. B
1.B
1.B
1.B
1.B
1.B
6. r.: Hra na sochy - šofér pod vplyvom alkoholu má problém
8.r: Hľadáme alternatívu k drogám
8.r: Výskum množstva cukru v nápojoch
4.: zberatelia ohorkov v akcii
6.r.: fajčenie škodí zdraviu a zotročuje
6.r.: život fajčiara má svoje obmedzenia
6. r.: nechceme fajčiť, ako fajčiari týchto ohorkov
4.: išli sme aj k reštauráciám, kde sa predpokladá zvýšený výskyt..a našli sme
8.r.: Premýšľaj predtým, ako vypiješ alkohol
8.r.: Čo robiť, aby som nepadol do závislosti
6.r.: cigaretových ohorkov je okolo cesty veľa
6. r.: fajčenie naozaj škodí zdraviu
7. roč. - sídlisko Klačno je plné ohorkov
6.r.: ľudia odhadzujú ohorky okolo lavičiek
7. roč. - sídlisko Klačno je plné ohorkov
5.: náš revír ranč + ihrisko neostalo tiež bez očistenia prostredia od ohorkov
2.roč.: Čo sa v ohorkoch nadzádza?
2.a6. roč.: Hugo Repáň odpovedá na naše otázky.
8.roč.: Rozprávanie o závislostiach ich následkoch a dôvodoch
Dom Andreja Hlinku je sprístupnený vždy v pracovných dňoch. V prípade vášho záujmu vám poskytneme bližšie informácie na telefónnom čísle: +421 908 499 144